Home Wat doen wij? Projecten Agenda Contact Fotogalerij Sponsoring Natuurgebieden ANBI Weblinks

BLOG | Stichting Groen Licht

GroeneStadChallenge Kaag en Braassem

Gemeente Kaag en Braassem deed mee aan de GroeneStadChallenge. Wat valt er op? Veel gras, weinig bomen. En hoewel we weten dat het kroos in de sloot ook groen is, leveren juist bomen meer op voor biodiversiteit en voor een prettige leefomgeving.

Eind januari werden de resultaten van de GroeneStadChallenge bekend gemaakt. Rijswijk kwam als groenste stad uit de bus en Bloemendaal als het groenste dorp. In onze gemeente lijkt er ruimte voor verbetering te zijn. Zo zijn de dorpen uit de gemeente Kaag en Braassem geëindigd in de lijst met in totaal 384 dorpen:

• 154) Nieuwe Wetering
  • 222) Rijpwetering
  • 272) Oude Wetering
  • 278) Rijnsaterwoude
  • 283) Woubrugge
  • 290) Leimuiden
  • 315) Hoogmade
  • 329) Roelofarendsveen

In onze gemeente eindigde Nieuwe Wetering het hoogst met een 154e plek en Roelofarendsveen het laagste met een 329e plek. Alleen plaatsen met 500 tot 30.000 inwoners zijn meegenomen bij de dorpen. Doordat Bilderdam, Oud Ade en Kaag minder dan 500 inwoners hebben, zien we deze dorpen niet terug in de ranglijst.

Posities dorpen Kaag en Braassem in de dorpen-ranglijst van de GroeneStadChallenge

In de resultaten speelt het type openbaar groen een belangrijke rol. In het onderzoek wordt bijvoorbeeld meer waarde gehecht aan bomen dan aan lage vegetatie zoals gras en struiken. In onze gemeente zien we dat het groen dat we hebben vooral gras betreft en dat er slechts een klein deel van het oppervlak uit bomen bestaat.

Gelukkig is meedoen belangrijker dan winnen. Het doel is om inzicht te krijgen in de potentie van vergroening en die is voor onze gemeente zeker aanwezig. Voor alle gemeenten die meededen aan de GroeneStadChallenge gezamenlijk blijken er 35.000 voetbalvelden aan groen te winnen, waarvan 23.000 op publieke grond, waarvan 4.216 voetbalvelden aan parkeervakken.

Wij zien het dan ook als iets positiefs in dat de gemeente deelgenomen heeft. Alle gemeenten krijgen de komende 3 jaar advies over verdere vergroening. Via satellietbeelden wordt bepaald hoe het groen in de gemeente zich ontwikkelt. Wij hopen natuurlijk dat de gemeente straks meedingt naar de prijs voor de meest vergroende gemeente!

Wat kun je zelf doen?
Volgens de GroeneStadChallenge is er in meer dan de helft van de tuinen nog meer dan 30% te vergroenen. Er is namelijk niet alleen gekeken naar openbaar groen, maar ook naar meer dan 1 miljoen tuinen. Dus tegel eruit, plant erin!